teknoloji
ASELSAN’ın yeni LAZER Silahı!
ASELSAN, MMU ve taarruz helikopterleri için DIRCM geliştiriyor
Milli Muharip Uçak bütünleşik elektro-optik sistem projesinde tasarım çalışmalarına devam edildi. Seri üretimde olan UV füze ikaz sistemi ASELSAN-İRİS’in millileştirme çalışmaları tamamlanarak milli bileşenleri ile üretilmeye başlandı. Yerlileştirilen kritik bileşenler ile üretilen İRİS’in helikopter platformlarına entegrasyonu gerçekleştirildi. Milli imkânlarla geliştirilen Seespot özellikli KIZILGÖZ-300 termal kamera başarıyla entegre edilerek teslimatları yapıldı.
Milli Muharip Uçak ve taarruz helikopterlerinin kullanacağı yönlendirilmiş kızılötesi karşı tedbir sistemi ASELSAN-YILDIRIM ailesinin geliştirilmesine devam edildi.
YILDIRIM-100 çift taret konfigürasyonuna sahip olacak ve her taret, barındırdığı hassas takip birimi ile yüksek güçte lazer üretebilen lazer birimi sayesinde; ısı güdümlü füzelere karşı senkronize edilmiş, çoklu bantta yönlendirilmiş lazer işareti uygulayacak. Sistem ayrıca DIRCM sistemini yöneten ve füze ikaz sistemi ile haberleşmeyi sağlayan bir kontrol birimini de içerecek.ASELSAN ayrıca KAAN Savaş Uçağı için YILDIRIM-100’ün üst versiyonu YILDIRIM-300’ü geliştiriyor.
YILDIRIM serisi DIRCM sistemleriyle birlikte hava platformlarının, karşı tedbir yetenekleri üst noktaya taşınmış olacak. Halihazırda DIRCM üretebilen ve platformlarında kullanabilen ülke sayısı oldukça kısıtlı.KAAN Savaş Uçağı için geliştirilen YILDIRIM-300’ün tamamlanmasıyla beraber KAAN, nihai aşamada Su-57’den sonra DIRCM barındıran dünyadaki ikinci 5. nesil savaş uçağı olacak.
DIRCM Nedir?
Yönlendirilmiş Kızılötesi Karşı Tedbir Sistemleri yani DIRCM’lar, kızılötesi güdümlü füzelere karşı hava ve deniz platformlarının korunması amacıyla kullanılıyorlar. Hassas bir gimbale sahip olan sistemler, yaklaşan bir kızılötesi veya ultraviyole IR/UV güdümlü füzeye yüksek güçlü lazer enerjisi gönderiyorlar. Bu lazer enerjisiyle füzenin arayıcı başlığı köreltiliyor ve füzenin, korunan platformdan başka bir yöne gitmesi sağlanıyor. DIRCM taretleri, platform üzerindeki farklı füze ikaz sistemleri ve flare atıcıları ile entegre şekilde çalışıyorlar
Bu silahların birçok avantajı vardır;
- Işık hızında angajman
- Tekrarlı ve teorik olarak sınırsız atış kabiliyeti
- İsabet hassasiyeti
- Görünmezlik
DIRCM (Yönlü Kızılötesi Karşı Tedbirler)
Günümüzde birçok hava aracı ısı güdümlü füzelere karşı korunmak için ”flare” adlı öz savunma sistemi kullanmaktadır. Gelişen sensör teknolojileri ve görüntü işleme teknolojisinin ilerlemesi, füzelerin jetlerdeki motor ısısı ile flare ısısı arasındaki farkı ayırt edebilmesi sebebiyle flare teknolojisi ilkel kalmıştır. DIRCM sistemleri füzelerin güdüm sistemlerine kızılötesi lazer göndererek füzelerin güdüm kısmını körleştirebilir. Günümüzde Northrop Grumman, Elbit Systems, Leonardo tarafından üretilen bu sistemler ülkemizde Meteksan Savunma tarafından Nazar Projesi ile üretilecektir.
Günümüzde lazerler savunma sanayiinde elektronik harpten hedef belirlemeye, haberleşmeden hava savunmasına kadar birçok alanda kullanılıyor. Ülkemizde lazer sistemleri üzerine Ar-Ge yapan savunma sanayi şirketlerimiz de bu alanda çalışmaya devam etmektedir. Türk savunma sanayiinde lazer teknolojisi geliştiren şirketlerimiz ve ürünleri aşağıdaki gibidir.
YILDIRIM-100’ün Temel Özellikleri:
- Çoklu bantta lazer çıkışı
- UV/IR tabanlı Füze İkaz Sistemleri ile uyumluluk
- Tam küresel koruma sağlamak için çift taretli konfigürasyon
- Hızlı ve hassas tehdit yakalama ve takibi
- Çoklu tehdit senaryoları altında çalışabilme
- Hedefte yüksek lazer enerjisi oluşturma
- Küçük boyut ve ağırlık, düşük güç tüketimi
- Yüksek kullanılabilirlik, düşük bakım ve düşük ömür devri maliyeti
Ayrıca ASELSAN, birçok farklı elektro-optik sistemi geliştirmeye devam ediyor. Bu sistemler içerisinde KARAT-100, TOYGUN-100, İRİS-300, LİAS-300 gibi ikaz ve keşif sistemleri bulunuyor. ASELSAN, bu sistemleri tamamladığında Türkiye, hava platformları için üstün bir elektro-optik süite sahip olacak.
Ekonomi
TOGG TIRI DEVRİLDİ.!
Bursadaki fabrikadan yüklediği TOGG Marka araçlarla yola çıkan TIR,yağışlı havanın etkisiyle kontrolden çıkan tır yol kenarına savruldu. Şans eseri devrilmeyen araçlar trafik ekiplerinin desteğiyle kurtarıldı.
Kestel Ümitalan Rampası mevkiinde TOGG yüklü tır seyir halindeyken yağışlı havanın etkisiyle kontrolden çıktı. Savrulan araç yol kenarında mahsur kalırken, tır sürücüsü 112 Ekiplerinden yardım istedi. İhbar üzerine olay yerine trafik ekipleri sevk edilirken, araçlar ise çekici yardımı ile kurtarıldı. Şans eseri devrilmeyen tırdaki araçlar ise hasar görmeden tekrar yola koyuldu.
teknoloji
TSK’nın savaş uçaklarına mühimmat “Seyit Onbaşı” ile yükleniyor
MSB Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğüne bağlı Kayseri’deki 2. Hava Bakım Fabrika Müdürlüğünde yerli ve milli imkanlarla üretilen “Seyit Onbaşı” bomba yükleme aracı, Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) envanterindeki savaş uçaklarının bomba yükünü taşıyor.
Birinci Dünya Savaşı sırasında Çanakkale cephesinde isabet alan tabyasındaki topun mermi kaldıran vincinin parçalanması sonucu 276 kilogramlık top mermisini tek başına kaldırıp namluya süren ve İngiltere’ye ait Ocean zırhlısının batmasını sağlayan Seyit Ali Çabuk’a ithafen “Seyit Onbaşı” adı verilen aracın üretimine 2017’de başlandı.
Proje kapsamında yerli ve milli imkanlarla üretilen araç, TSK bünyesindeki savaş uçaklarına özellikle terörle mücadelede kullanılan yaklaşık 1500 kilogram ağırlığındaki mühimmatın yüklemesini yapıyor.
Yapımına 6 yıl önce başlanan ve sayısı 58’e ulaşan araçtan 12 adet daha üretilmesi hedefleniyor.
2. Hava Bakım Fabrika Müdürlüğü yetkilisi, Seyit Onbaşı bomba yükleme aracının yerli ve milli imkanlara üretildiğini söyledi.
Belirlenen hedefler doğrultusunda bu aracı ürettiklerini vurgulayan yetkili, şunları kaydetti:
“Seyit Onbaşı bomba yükleme aracını üretirken amacımız yurt dışına bağımlılığı azaltmak, milli ve yerli imkanlarla bir araç geliştirmekti. Hedefimiz doğrultusunda bu aracı ürettik. Şu ana kadar da hedefimize ulaştığımızı değerlendirmekteyim. Seyit Onbaşı bomba yükleme aracı, TSK bünyesinde imal edilen ilk yerli ve milli bomba yükleme aracıdır.”
Yetkili, Seyit Onbaşı aracının, Hava Kuvvetleri Komutanlığının hareket ihtiyaçları doğrultusunda ilgili birliklere tahsis edildiğini aktardı.
Araçlara önemli özellikler yüklediklerini anlatan yetkili, şöyle konuştu:
“Seyit Onbaşı bomba yükleme aracında özellikle uzaktan kumandalı bir sistem geliştirdik. Aracımızın yükleme kapasitesi 3 bin poundtur. Aynı zamanda Milli Muharip Uçak’ta da kullanılmasını hedefliyoruz. Bu zamana kadar üretilen 58 araç, Hava Kuvvetleri Komutanlığının tahsisleri doğrultusunda jet maarif uçaklarında kullanılmaktadır. Yaklaşık 1500 kilogram yük taşıyabiliyor ve bu da bizim için yeterli. İstediğimiz oranda yük kaldırma kapasitesini de artırabiliriz.”Yetkili, Seyit Onbaşı bomba yükleme aracını elektrikli sisteme dönüştürmek için de çalışma başlattıklarını sözlerine ekledi.
teknoloji
“SÜPER ŞİMŞEK” kanatlanmaya hazır
Türkiye’nin hava savunma sistemlerinin geliştirilmesi ve ilgili personelin eğitimlerinde kullanılması amacıyla geliştirilen yüksek hızlı hedef uçak SÜPER ŞİMŞEK, ilk uçuşu için gün sayıyor.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ), SÜPER ŞİMŞEK’i Paris Airshow’da insansız hava aracı AKSUNGUR’un kanat altında ve bağımsız şekilde sergileyerek vitrine çıkardı.
TUSAŞ Taktik İHA Ürün Başmühendisi Özgür Sayın, ŞİMŞEK ve SÜPER ŞİMŞEK projelerinin yöneticiliğini yürüttüğünü söyledi.
Şirketin 1 Mayıs’ta gerçekleştirilen “İstikbalin Yüzyılı Programı”nda SÜPER ŞİMŞEK’in de tanıtımını yaptığını anımsatan Sayın, platformun oldukça ilgi çektiğini ifade etti.
Tanıtımın ardından yer ve uçuş testlerine hazırlık çalışmalarını tamamladıkları bilgisini veren Sayın, bütün testlerin başarıyla sonuçlandığını ve uçuş için gün saydıklarını bildirdi. Sayın, “Plan ve program dahilinde bayram sonrası ilk uygun anda uçuşunu gerçekleştirmek üzere çalışmalarımızı bitirdik.” dedi.
SÜPER ŞİMŞEK projesinin yüksek hızlı ve yüksek irtifaya çıkabilen bir hedef uçak olarak başladığını aktaran Sayın, şunları kaydetti:
“Burada ilk talep hava savunma sistemlerimizin doğrulama testlerinde kullanılması amacıyla yüksek hızlara çıkan bir platform olarak geldi. Bu ihtiyacı karşılamak için çalışmalarımız başladı. Bu kapsamda o görevi yapabilecek platformu çıkarmış durumdayız. Devamında da SÜPER ŞİMŞEK’in farklı faydalı yük konfigürasyonları olacak. Bunların içinde elektronik harp, sinyal karıştırma, mühimmat konfigürasyonları gibi farklı alternatifleri uçağa entegre ederek kullanıcılarımızla buluşturmayı hedefleyeceğiz.”
ŞİMŞEK’in “abisi”
Bu yılın eylül ayı itibarıyla SÜPER ŞİMŞEK’in göreve hazır olmasını beklediklerini vurgulayan Sayın, “Bu yaz bizim için biraz yoğun geçecek. Uçuş testlerimizi ve otopilot yazılımımızı doğrulayacağımız testleri yaz boyunca icra edeceğiz. Eylül gibi platformun hazır olması çok olası gözüküyor.” diye konuştu.
TUSAŞ tarafından daha önce geliştirilen hedef uçak ŞİMŞEK’in “abisi” olarak da nitelendirilen SÜPER ŞİMŞEK, ilk olarak hedef uçak olacak. Bunu sahte hedef ve taarruz amaçlı mühimmatlı versiyonları izleyecek.Hava ve atış sahasının uygunluğuna bağlı olarak ilk atışı gerçekleştirilecek SÜPER ŞİMŞEK, 0,8-0,9 mach hızlara çıkacak. Araç, 700 kilometrenin üzerinde menzile ulaşacak.