teknoloji
UMTAS-GM’nin İlk Atışı Yapıldı
Roketsan tarafından yürütülen 40’a yakın gizli projeye yönelik soruyu yanıtlayan İkinci, “Roketsan biliyorsunuz özellikle ihracat odaklı olarak büyümesine devam ediyor. Biz ihracattan elde etmiş olduğumuz bütün geliri, bütünüyle altyapımıza yatırım olarak ve yeni projelere Ar-Ge kaynağı olarak yansıtmaya çalışıyoruz.
UMTAS-GM aslında ROKETSAN’ın prototip süreçlerini tamamladığı UMTAS füzesinin uzun menzilli versiyonu. UMTAS sayesinde havadan ve karadan, kara hedeflerini nokta atışı şekilde imha edebiliyorsunuz. Tanksavar füzesi olarak geçen UMTAS helikopterlere, zırhlı kara araçlarına entegre edilebiliyor.
Havada ve karadaki araçlarla entegre sağlanabilen UMTAS karadan gelen tank gibi düşman birliklerini etkisiz hale getirebilmekte. UMTAS-GM olarak isimlendirilen modelse UMTAS tanksavar füzesinin daha uzun menzilli versiyonu. Bu uzun menzil artısının yanı sıra UMTAS-GM sayesinde entegre edildiği hava ve kara araçlarının saldırı güçleri de artacak. Gelen açıklamalara göre ROKETSAN UMTAS füzesi seri üretimi için yıl sonunu hedeflemiş durumda. Ayrıca UMTAS projesine ek olarak 40 adet daha gizli projenin olduğu da belirtilenler arasında.
Data-link üzerinden Man-in-the-loop olacak. Menzili daha uzun olacak, hem helikopterlerden, hem kara platformlarından fırlatılabilecek. Kanatları daha büyük, açılabilir bir şekilde tasarlandı. Katı yakıt roket motorlu bir füze olacak. Menzili ilk aşamada 25 kilometre olarak hedefliyoruz. Sonrasında 30 ve 40 kilometrelik versiyonlarını sahaya sürmeyi hedefliyoruz.
UMTAS-GM’de : Yıl sonu seri üretim başlıyor
Buradaki hedefimiz, aslında uluslararası alanda hem pazar payı yüksek olan hem de silahlı kuvvetlerimize avantaj sağlayacağını düşündüğümüz bir ürünü, kullanıma en kısa sürede vermek. Hedefimiz, bu sene sonuna doğru seri üretim aşamasına gelmiş bir UMTAS-GM ile de inşallah kullanıcılarımızın karşısına çıkmayı hedefliyoruz.
Bu ismini söylemediğimiz 40 tane proje, her biri kendi takvimleri içerisinde, kendi mühendislerimizin gayretleriyle devam ediyor. Aslında bizi takip etmeye devam edin diyeceğim, bu projelerin sonuçlarını aldıkça; birinci öncelikli olarak kendi kamuoyumuzda, ikinci öncelikli olarak Dünya ile bunları paylaşmaya devam edeceğiz.” ifadelerinde bulundu.
Kullanım alanına göre Helikopterler, iha sihalar ayrıca SİDA’lar ve kara araçları. savaş gemileri Şu anda tanksavar füzesi atabilen Silah Taşıyıcı Araçlar (STA) ve zırhlı KMC benzeri araçlar bu füzemizi kullanabilecek. Tabi helikopterden atıldığı zaman menzili daha yüksek olacak. Temel hedef kitlesi kara araçları, SİDA’lar ve helikopterler diyebiliriz.
Man-in-the-Loop nedir?
Human-in-the-loop nedir , insan zekasının en iyilerini makine zekasının en iyileriyle birleştirir. Makineler, geniş veri kümelerinden akıllı kararlar almakta harikadır.
Örneğin, insanlar karmaşık bir görüntüye bakmakta ve ayrı varlıkları seçmekte harikadır. Karşınıza gelen “Robot musun?” testlerini hayal edin.
Resimdeki elektrik direğini veya sadece kuyruğunu gördüğünüz bir kediyi rahatlıkla seçebilirsiniz. Bir makine ise neye benzediğini anlamak için birçok farklı sokak lambası direği ve kediyi farklı açılardan, kısmen kapatılmış, farklı renklerde vb. görmesi gerekir.
Ekonomi
TOGG TIRI DEVRİLDİ.!
Bursadaki fabrikadan yüklediği TOGG Marka araçlarla yola çıkan TIR,yağışlı havanın etkisiyle kontrolden çıkan tır yol kenarına savruldu. Şans eseri devrilmeyen araçlar trafik ekiplerinin desteğiyle kurtarıldı.
Kestel Ümitalan Rampası mevkiinde TOGG yüklü tır seyir halindeyken yağışlı havanın etkisiyle kontrolden çıktı. Savrulan araç yol kenarında mahsur kalırken, tır sürücüsü 112 Ekiplerinden yardım istedi. İhbar üzerine olay yerine trafik ekipleri sevk edilirken, araçlar ise çekici yardımı ile kurtarıldı. Şans eseri devrilmeyen tırdaki araçlar ise hasar görmeden tekrar yola koyuldu.
teknoloji
TSK’nın savaş uçaklarına mühimmat “Seyit Onbaşı” ile yükleniyor
MSB Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğüne bağlı Kayseri’deki 2. Hava Bakım Fabrika Müdürlüğünde yerli ve milli imkanlarla üretilen “Seyit Onbaşı” bomba yükleme aracı, Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) envanterindeki savaş uçaklarının bomba yükünü taşıyor.
Birinci Dünya Savaşı sırasında Çanakkale cephesinde isabet alan tabyasındaki topun mermi kaldıran vincinin parçalanması sonucu 276 kilogramlık top mermisini tek başına kaldırıp namluya süren ve İngiltere’ye ait Ocean zırhlısının batmasını sağlayan Seyit Ali Çabuk’a ithafen “Seyit Onbaşı” adı verilen aracın üretimine 2017’de başlandı.
Proje kapsamında yerli ve milli imkanlarla üretilen araç, TSK bünyesindeki savaş uçaklarına özellikle terörle mücadelede kullanılan yaklaşık 1500 kilogram ağırlığındaki mühimmatın yüklemesini yapıyor.
Yapımına 6 yıl önce başlanan ve sayısı 58’e ulaşan araçtan 12 adet daha üretilmesi hedefleniyor.
2. Hava Bakım Fabrika Müdürlüğü yetkilisi, Seyit Onbaşı bomba yükleme aracının yerli ve milli imkanlara üretildiğini söyledi.
Belirlenen hedefler doğrultusunda bu aracı ürettiklerini vurgulayan yetkili, şunları kaydetti:
“Seyit Onbaşı bomba yükleme aracını üretirken amacımız yurt dışına bağımlılığı azaltmak, milli ve yerli imkanlarla bir araç geliştirmekti. Hedefimiz doğrultusunda bu aracı ürettik. Şu ana kadar da hedefimize ulaştığımızı değerlendirmekteyim. Seyit Onbaşı bomba yükleme aracı, TSK bünyesinde imal edilen ilk yerli ve milli bomba yükleme aracıdır.”
Yetkili, Seyit Onbaşı aracının, Hava Kuvvetleri Komutanlığının hareket ihtiyaçları doğrultusunda ilgili birliklere tahsis edildiğini aktardı.
Araçlara önemli özellikler yüklediklerini anlatan yetkili, şöyle konuştu:
“Seyit Onbaşı bomba yükleme aracında özellikle uzaktan kumandalı bir sistem geliştirdik. Aracımızın yükleme kapasitesi 3 bin poundtur. Aynı zamanda Milli Muharip Uçak’ta da kullanılmasını hedefliyoruz. Bu zamana kadar üretilen 58 araç, Hava Kuvvetleri Komutanlığının tahsisleri doğrultusunda jet maarif uçaklarında kullanılmaktadır. Yaklaşık 1500 kilogram yük taşıyabiliyor ve bu da bizim için yeterli. İstediğimiz oranda yük kaldırma kapasitesini de artırabiliriz.”Yetkili, Seyit Onbaşı bomba yükleme aracını elektrikli sisteme dönüştürmek için de çalışma başlattıklarını sözlerine ekledi.
teknoloji
“SÜPER ŞİMŞEK” kanatlanmaya hazır
Türkiye’nin hava savunma sistemlerinin geliştirilmesi ve ilgili personelin eğitimlerinde kullanılması amacıyla geliştirilen yüksek hızlı hedef uçak SÜPER ŞİMŞEK, ilk uçuşu için gün sayıyor.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ), SÜPER ŞİMŞEK’i Paris Airshow’da insansız hava aracı AKSUNGUR’un kanat altında ve bağımsız şekilde sergileyerek vitrine çıkardı.
TUSAŞ Taktik İHA Ürün Başmühendisi Özgür Sayın, ŞİMŞEK ve SÜPER ŞİMŞEK projelerinin yöneticiliğini yürüttüğünü söyledi.
Şirketin 1 Mayıs’ta gerçekleştirilen “İstikbalin Yüzyılı Programı”nda SÜPER ŞİMŞEK’in de tanıtımını yaptığını anımsatan Sayın, platformun oldukça ilgi çektiğini ifade etti.
Tanıtımın ardından yer ve uçuş testlerine hazırlık çalışmalarını tamamladıkları bilgisini veren Sayın, bütün testlerin başarıyla sonuçlandığını ve uçuş için gün saydıklarını bildirdi. Sayın, “Plan ve program dahilinde bayram sonrası ilk uygun anda uçuşunu gerçekleştirmek üzere çalışmalarımızı bitirdik.” dedi.
SÜPER ŞİMŞEK projesinin yüksek hızlı ve yüksek irtifaya çıkabilen bir hedef uçak olarak başladığını aktaran Sayın, şunları kaydetti:
“Burada ilk talep hava savunma sistemlerimizin doğrulama testlerinde kullanılması amacıyla yüksek hızlara çıkan bir platform olarak geldi. Bu ihtiyacı karşılamak için çalışmalarımız başladı. Bu kapsamda o görevi yapabilecek platformu çıkarmış durumdayız. Devamında da SÜPER ŞİMŞEK’in farklı faydalı yük konfigürasyonları olacak. Bunların içinde elektronik harp, sinyal karıştırma, mühimmat konfigürasyonları gibi farklı alternatifleri uçağa entegre ederek kullanıcılarımızla buluşturmayı hedefleyeceğiz.”
ŞİMŞEK’in “abisi”
Bu yılın eylül ayı itibarıyla SÜPER ŞİMŞEK’in göreve hazır olmasını beklediklerini vurgulayan Sayın, “Bu yaz bizim için biraz yoğun geçecek. Uçuş testlerimizi ve otopilot yazılımımızı doğrulayacağımız testleri yaz boyunca icra edeceğiz. Eylül gibi platformun hazır olması çok olası gözüküyor.” diye konuştu.
TUSAŞ tarafından daha önce geliştirilen hedef uçak ŞİMŞEK’in “abisi” olarak da nitelendirilen SÜPER ŞİMŞEK, ilk olarak hedef uçak olacak. Bunu sahte hedef ve taarruz amaçlı mühimmatlı versiyonları izleyecek.Hava ve atış sahasının uygunluğuna bağlı olarak ilk atışı gerçekleştirilecek SÜPER ŞİMŞEK, 0,8-0,9 mach hızlara çıkacak. Araç, 700 kilometrenin üzerinde menzile ulaşacak.